About Me

Header Ads

CARUP.SE: NYHETER OM BILAR, BILTESTER OCH GUIDER

 – Den som har gjort det här vill mig väldigt illa. Jag gjorde en omkörning. Blir jag fälld blir jag fälld, dÃ¥ fÃ¥r jag ta mitt straff, säger idrottsledaren till Katrineholms-Kuriren.

 Elbilsbatterier kommer alltid att tappa prestanda och kapacitet med tiden. Men det finns knep som faktiskt gör att de kan klara sig längre. Här är 11 olika rÃ¥d för att fÃ¥ batterierna att hÃ¥lla.

 PÃ¥ Carup har vi tidigare skrivit om elbilsförare som kört galet mÃ¥nga mil med sina elbilar. En av dessa är Hansjörg von Gemmingen som kört sin Tesla Model S över 210 000 mil. Men elbilen har under tiden den körts förbrukat flera batterier och är i dag inne pÃ¥ sitt fjärde.

 Dagens elbilar är för det mesta utrustade med litiumjonbatterier som ska i snitt klara av 25000 mil. Men de flesta hÃ¥ller till och med längre än sÃ¥. Smarta elbilsägare kan dessutom motverka nedgÃ¥ngen pÃ¥ sina batterier mer än sÃ¥ med hjälp av nÃ¥gra enkla knep. Här kommer därför elva tips som motortidningen Auto Bild sammanställt.

 Ett större batteri hÃ¥ller längre eftersom det kräver färre laddningscykler för en viss körsträcka. Detta förklaras lätt genom att ju fler laddningscykler ett batteri genomgÃ¥r desto mer prestanda kommer det att tappa.

 Tiden gör att batteriet Ã¥ldras och ju mer det är laddat och inte används desto mer skadar det pÃ¥ kapaciteten. Studier har tidigare visat hur nästan fulladdade batterier som stÃ¥tt stilla tappat stora mängder av sin kapacitet medan ett batteri med nästan ingen laddning knappt pÃ¥verkas alls av tiden. Därför bör du alltid ladda precis innan du ska Ã¥ka om det gÃ¥r eller schemalägg din laddning sÃ¥ batteriet ska vara redo när du ska Ã¥ka. Detta gör även att batteriet är varmt, vilket ocksÃ¥ minskar energiförbrukningen. Dessutom kan det vara bra att inte ladda batteriet över hälften ifall du vet att du inte ska använda den pÃ¥ ett tag.

 Ju mer du laddar ditt batteri desto mer Ã¥ldras det. AlltsÃ¥ skadar det mer att ladda frÃ¥n 10 till 90 procent i en laddning än flera mindre laddningar. Därför bör du undvika att köra ditt batteri lÃ¥gt och försök aldrig fylla det uppemot 100 procent.

 En snabb acceleration minskar livslängden och ökar slitaget pÃ¥ elbilars batterier. Detta är extra skadligt vid kallt väder och därför bör du alltid köra med bra framförhÃ¥llning sÃ¥ du slipper stressa. Dessutom skadas batteriet rejält av att du kör i maximal hastighet eftersom det laddas ur snabbare dÃ¥. Vilket i sin tur leder till fler laddningar.

 Hansjörg von Gemmingen kör aldrig sin Tesla i en hastighet högre än 120 km/h. PÃ¥ motorvägar ligger han oftast i 100 km/h och tar pauser var 100:e km. Att köra lÃ¥ngsammare är smart eftersom det sparar pÃ¥ elbilens batteri och energi.

 Det österrikiska företaget Aviloo har analyserat begagnade elbilsbatterier och har upptäckt att snabbladdning Ã¥ldrar batteriet med ungefär 17 procent i genomsnitt. Därför bör du undvika det sÃ¥ mycket det gÃ¥r. Samtidigt ska det sägas att andra studier har visat motsatsen och hur mycket snabbladdningen faktiskt pÃ¥verkar elbilars batterier är omdiskuterat.

 De flesta elbilarna har en funktion som gör att du inte kan ladda ur ditt batteri helt och hÃ¥llet, men bara att ligga under 20 procent kan förkorta dess livslängd.

 Elbilars batterier fungerar bäst i temperaturer runt 15 till 25 grader Celsius. Därför bör du ha din elbil parkerad i skuggan pÃ¥ sommaren och i ett garage pÃ¥ vintern.

 Ã„ven om elbilar är i stort sett underhÃ¥llsfria kan det alltid vara bra att Ã¥ka in till en verkstad för att kontrollera dem. Experterna kan dÃ¥ titta pÃ¥ hur bromsarna ser ut. Annars sker de flesta mjukvaruuuppdateringarna digitalt.

 I dag finns det i stort sett enbart tvÃ¥ olika typer av batterier som elbilar är utrustade med. LFP- och NMC-batterier. LFP-batteriet är billigare och mer robust, men har i snitt en lägre energitäthet. De finns bland annat i Tesla Model Y och Volvo EX30. Enligt Ford och Tesla bör du ladda ditt LFP-batteri till 100 procent minst en gÃ¥ng i veckan, vilket skiljer sig frÃ¥n NMC-batterier där du ska undvika att ladda mer än 80 procent. Detta är dock nÃ¥got som är omdiskuterat och andra studier har visat motsatsen när det kommer till LFP-rekommendationerna.

 Använd inte ditt batteri till att lagra energi. Om du har solceller pÃ¥ ditt tak gÃ¥r det att lagra överskottsenergi i elbilen, men nackdelen är att den dubbelriktade laddningen minskar batteriets livslängd.

 Ford är ett av de bilmärken som drabbats av flest Ã¥terkallelser och har sagt att man jobbar hÃ¥rt för att förbättra kvaliteten. Men nu är det ändÃ¥ dags igen Företaget Ã¥terkallar av 90 000 bilar med EcoBoost V6-motorer i storlekarna 2,7 och 3,0-liter och av Ã¥rsmodellerna 2021 och 2022, skriver Ford Authority.

 Motorerna har problem med insugsventilerna som plötsligt kan spricka. Det innebär att godset hamnar i cylindern, vanligen med ett katastrofalt motorhaveri som följd. Motorerna har bland annat använts i Ford Bronco, Explorer, Edge, F-150, Lincoln Aviator och Lincoln Nautilus.

 Ford kommer nu att inspektera alla bilar för att se hur statusen är och göra ett högvarvstest. Motorer som inte klarar testet kommer att bytas ut, nÃ¥got som kan bli mycket dyrbart för Ford. Det är bara en dryg mÃ¥nad sedan Toyota tvingades Ã¥terkalla 102 000 bilar för motorbyten.

 Saab EV-1 var sÃ¥ lÃ¥ngt före sin tid att den fick vara med i ”Tillbaka till Framtiden” med Michael J Fox. Snart 30 Ã¥r efter lanseringen är EV-1 toppmodern med kolfiber, solceller och en sensationell design. Här är historien om Saabs bortglömda sportbil.

Bilnyheter

 I mitten av 1980-talet stod Saab pÃ¥ höjden av sin glans. 900-modellen sÃ¥lde fortfarande väldigt bra och hade lanserats i cabrioletversion. Saab 9000 gjorde succé när den visades. Självförtroendet var pÃ¥ topp och i maj 1985 visade Saab en sensationell sportbil i konceptuell form pÃ¥ Los Angeles Auto Show.

 Saab EV-1 togs fram av en liten projektgrupp, och arbetet tog bara sex mÃ¥nader frÃ¥n ritning till färdig bil. Designen var framtagen av Saabs designchef Björn Envall. Den futuristiska bilen hade ett glastak, nÃ¥got som är högsta mode idag. Även i övrigt var bilen lÃ¥ngt före sin tid. PÃ¥ glastaket fanns 66 solceller som kunde driva fläktar i bilen när den var parkerad. Vissa delar av bilen tillverkades av kolfiber, ett material som var oerhört exklusivt 1985. Bilen har en slÃ¥ende likhet med Tesla Model 3 och Y, världens mest framgÃ¥ngsrika bilmodeller idag.

 Bilen byggdes pÃ¥ uppdrag av Saab av det svenska bilbyggargeniet Leif Mellberg, pÃ¥ bara tre mÃ¥nader. Den har en extremt hög finish och full krocksäkerhet. Mekaniken baserades pÃ¥ en Saab 900 Turbo 16, men turbomotorn var trimmad till 285 hästkrafter. Kompressionen reducerades till 7,2:1 för att kunna öka det maximala laddtrycket till 1,1 bar. Det innebar att bilen klarade 0-100 km/h pÃ¥ endast 5,7 sekunder, vilket var fullt i klass med dÃ¥tidens snabbaste sportbilar.

 Inredningen var ocksÃ¥ toppmodern och hade stolar som kommer frÃ¥n Chevrolet Corvette klädda i buffelskinn. Bältessträckare var en säkerhetsfiness som inte ens fanns hos produktionsbilarna. Instrumenteringen hade en ny finess kallad Black Panel, lÃ¥nad frÃ¥n flyget. Det innebar att allt kunde släckas ner i mörker utom hastighetsmätaren.

 Ã„n idag känns formen modern, och 1989 var den sÃ¥ sensationell att bilen fick vara med i filmen ”Tillbaka till Framtiden II” med Michael J Fox. När Marty McFly tar sig till 2015 med en DeLorean sÃ¥ stÃ¥r en Saab EV-1 parkerad pÃ¥ gatan. Med tanke pÃ¥ att bilen byggdes 1985 var den minst 30 Ã¥r före sin tid. Den som vill ta en tur till framtiden kan idag beskÃ¥da Saab EV-1 pÃ¥ Saab Museum i Trollhättan.

 Allra första recensionen av Volvos nya flaggskepp EX90 har nu publicerats. Volvo bjöd journalister frÃ¥n hela världen till lyxiga Newport Beach i Kalifornien. Men bilen var inte helt klar, enligt första provkörningen.

 Volvo har bjudit bÃ¥de svenska och utländska journalister till fashionabla badorten Newport Beach i Kalifornien. Till skillnad frÃ¥n de flesta andra tidningar deklarerar amerikanska tekniksajten Ars Technica tydligt och transparent längst upp i artikeln att Volvo har betalat för deras resa. ”Volvo tillhandahöll flyg frÃ¥n Washington till Orange County och boende sÃ¥ att Ars kunde köra EX90”, uppger tidningen. Testet togs dock ner efter knappt ett dygn dÃ¥ medier skrivit pÃ¥ ett avtal om att ännu inte publicera det. SÃ¥ troligen hade Ars Technica varit lite snabba i vändningarna, men det kan läsas i sin helhet via Google.

 Volvo EX90 är företagets dyraste bil nÃ¥gonsin med ett startpris pÃ¥ 997 000 kronor. Det handlar om en helt elektrisk bil som gÃ¥r att fÃ¥ med sex eller sju sittplatser. Den fyrhjulsdrivna versionen har 408 hästkrafter eller 517 hästkrafter i Performance-version. Designen pÃ¥minner starkt om gamla XC90, Ã¥tminstone i profil. En Lidarsensor pÃ¥ taket för tankarna till en Londontaxi, enligt Ars Technica som ändÃ¥ gillade de proportionerliga formerna.

 – De adaptiva luftfjädrarna gjorde mycket för att dölja denna SUV:s avsevärda tjänstevikt. Och Ã¥kkvaliteten var särskilt bra, särskilt vid motorvägshastigheter. Nackdelen var att karosskontroll över lÃ¥ghastighetshinder som gropar, vägbyggnadsplÃ¥tar och sÃ¥ vidare inte var sÃ¥ bra. Rörelser frÃ¥n sida till sida skulle kunna kontrolleras bättre för att stoppa sätesstöden frÃ¥n att utföra slag pÃ¥ dina njurar, skriver Ars Technica.

 – Den första biten av gaspÃ¥draget ger mycket vridmoment till hjulen, och om du har passagerare med pÃ¥ resan kommer deras bakhuvud att lära känna nackstöden ganska intimt.

 Det märks dock att bilen inte är helt färdig. Den kommer utan 10 funktioner till de första köparna efter stora problem med IT-utvecklingen, och det är inte den färdiga bilen som testades i Kalifornien.

 – Som det tyvärr blivit alltför vanligt vid första körningar är de EX90 vi testade inte riktigt slutprodukten. Det är ett mycket avancerat fordon, med de senaste och mest kraftfulla bildatorerna frÃ¥n Nvidia och Qualcomm som styr allt frÃ¥n fordonssäkerhet till infotainment, uppger Ars Technica.

 Bland annat har Volvo stängt av Apple Car Play, lidar och flera förarassistanssystem. Bilen klarar inte heller dubbelriktad laddning i dagsläget. Men tyvärr hade Ars Technica dessutom fÃ¥tt ett mÃ¥ndagsexemplar av EX90 där bilens datorer strulade, trots inaktiverade funktioner.

 – Medan vissa funktioner saknades i EX90, fungerade andra helt enkelt inte korrekt, Ã¥tminstone inte pÃ¥ vÃ¥r testbil. Volvo har gÃ¥tt över till en telefonnyckel för EX90, som använder ultrabredband (som Apples AirTags) för att upptäcka närheten till sin ägare (det finns ocksÃ¥ ett NFC-kort som backup). Tyvärr hade vÃ¥r EX90 problem med att upptäcka närvaron av telefonen och vägrade vid ett tillfälle att starta, vilket krävde att en tekniker bröt ut en bärbar dator för att ge den instruktioner, skriver Ars Technica.

 De rapporterar ocksÃ¥ om ”gremlins” i elektroniken när det gäller körassistenten, de kapacitiva sensorerna pÃ¥ ratten och vid ett tillfälle tror de att luftfjädringen fick bilen att doppa nosen vid ett trafikljus. Men kanske handlade det om ett mÃ¥ndagsexemplar, dÃ¥ andra journalister verkade ha fÃ¥tt testbilar som fungerade bättre.

 Ska man tro Ars Technica blir Polestar 3 den kanske värsta konkurrenten till Volvo EX90. BÃ¥da bilarna bygger pÃ¥ samma tekniska plattform som kallas SPA2. Den tredje sätesraden är dock väldigt trÃ¥ng. Den som inte behöver sju platser bör överväga Polestar 3, som är mycket roligare att köra och Ã¥tskilligt billigare, enligt den som provkörde.

Post a Comment

0 Comments